Geschiedenis

Op 19 mei 1951 werd door enkele mensen van de scoutsgroep “Koningin Astrid”, later “De Reepe”, een nieuwe scoutsgroep opgericht: De Schorre, toen nog V.V.K.S Prins Albert. We citeren even:

“Reeds lang zagen wij uit naar de mogelijkheid om in de schoot van onze Koningin Astridgroep en tak zee-scouts te stichten. Wij hebben steeds gewacht om dit opzet ten uitvoer te brengen, omdat wij niet beschikten over degelijke leiders. Nu wij kunnen rekenen op een zeer flinke leiding, steken wij wel van wal. De leiding en leden waren: de heren Marcel Rahier, Jean Carlier, J. Pottiez, Etienne David, Roger Vercauteren, Georges Bouttens, Louis Lintermans, Paul Carbon en Gustaaf De poorter. Zee-scouts blijven eerst en vooral scouts, maar worden opgeleid meer in ’t bijzonder tot het beoefenen van watersport. Benevens het zwammen dat een eerste vereiste is, leren zij een en ander kennen over boten, leren later roeien, en zelfs zeilen. Vooral voor een kuststad is een flinke groep zeescouts een noodzakelijkheid.”

Meer dan 60 jaar later is De Schorre er nog steeds, na heel wat periodes van hoogconjunctuur, maar ook enkele mindere periodes. Met lokalen aan de Vicognedijk, Witte Nonnenstraat, Spuikom, 3 Gapers, Jeugddorp en Gouwelozestraat. Een vloot van sloepen, gieken, lelievletten, een skarl, vauriens en caravelles. En vooral leden, heel veel leden.

De Schorre heeft al enkele stormen doorstaan, maar we zijn trots om opnieuw een echte zeescouts te zijn met een uitgebreide vloot.